2013. szeptember 5., csütörtök

2. Lappeenranta + Helsinki

Reggel a síugrósánc tetején kényelmesen elfogyasztott reggeli után körbenéztem a tóparton majd literally szedtem a sátorfámat, hogy minél előbb odaérjek mindenhová. Begyalogoltam a városba, Lappeenrantába, amitől nem dobtam nagyon hátast, kb. Gyöngyösre emlékeztetett, viszont mindjárt az első utcában találtam vagy 3,5 eurót, máris kárpótolva lettem amiatt, h drágább a sátrazás, mint a tömegszállás a kempingben. No de szóval tényleg, nem az a megtestesült tökéletesség nézett rám, hanem a funkcionalitás, egészen hazai érzésem volt.



A főutcát megtalálva nem is reménykedtem régi épületekben, barokk pompában, a régiség kimerült pár faházban, vagy legalábbis fával kívülről lambériázott házban. Szerintem ez azért lehet, mert azelőtt minden fából épült (minek bányásszunk követ, amikot itt van az a horribilis, indokolatlan mennyiségű fa), de rendszeresen le is égett, és különben se volt annyira nagy itt a népsűrűség sose. A kávézókban már oroszok és finnek vegyesen szürcsölgették a kávét, a parkban meg már (még) reggel 8-kor részegeskedtek meglett finnek. Meglestem a város híres erődjét, amiben tulajdonképpen egy külön falu van régebbi kőházakból, ortodox templommal (amibe be se lehetett nagyon lépni az oroszoktól vasárnap reggel), itt azért volt egy kis történelem. A vár tövében, a tó partján pedig a homokvárat lehetett megcsodálni, ami tulajdonképpen homokszobrászok számos alkotása a Kalevala néhány jelenetéből. Voltak elég állatok és olyan megoldások, amit nem gondoltam volna, hogy homokból létre lehet hozni.





Ennek megnézése után elindultam gyorsan a vasútállomás felé, útközben még megnéztem a lutheránus templomot, annak 100 méterre lévő tornyát, német katonai temető van a város közepén, viszont a helyi temetőnek a sok fenyővel közte van egy hangulata. A vasútállomáson is rengeteg turista várt velem együtt a Helsinkibe tartó vonatra, sok spanyol szót hallottam pl. A vasúton való utazás meglehetősen egyhangú volt az ablakon kinézve, főleg, amikor a tóvidéktől látótávolságon kívül kerültünk. Tó-erdő-erdő-erdő-tó-liget-erdő-ház-tó-erdő-erdő-erdő-szántó-erdő-legelő-erdő-erdő-erdő az átlagos látványsorozat. Azért mennek gyorsan a vonataik a jó pályákon kívül, mert nem kell sok helyen megállniuk, még itt az ország délibb felében is elég alacsony a népsűrűség, érdekes lehet egy finnek megszoknia valami sűrűbb helyet.


Helsinki metróhálózata - itt is gránit a kőzet, nem könnyű fúrni


Helsinki több félszigeten fekszik a tenger partján és sok sziget is tartozik hozzá, amin vagy laknak, vagy nem. Mindenesetre a metróval kétszer keltem át a tenger felett, mire a kemping melletti megállóban leszálltam róla. Előtte azért szenvedtem egy sort, amíg a tourinform irodát megtaláltam, jól elbújt a főpu. közepén, csak a szememet nem szúrta ki. Vettem egy kétnapijegyet, miután kiszámoltam, hogy éri meg és be is vásároltam legyőzvén a kísértést, hogy minden dobozos sört megvegyek.

A kempinget most se úsztam meg olcsóbban, de legalább a portán mindig lehet fényképezőgépet töltetni meg van rendes infofüzetek, térképek sokasága. Visszamenve a városba gondoltam megnézem a kötelező dolgokat és inkább a Suomenlinnára, az erőd szigetcsoportjára koncentrálok. A belváros maga úgy elég egységes, századeleji hangulatú, de szépnek azért annyira nem mondanám, pedig a félig finn titkárnőnk nagyon oda van érte J Nem volt még Bp.-n. A híres nagy fehér templomot nem a klasszikus irányból értem el, így meg is lepődtem, hogy ez a város szimbóluma, aztán megláttam előtte a nagy teret és felfogtam. De bemenve nagyon kopár maga a templom, csak az orgona szép. Kijőve meg látom ám, hogy a tengeri komp kéménye magasabb, mint a templom, pedig utóbbi dombon van.



Az a fickó is orosz az oszlop tetején


Átkompoztam a Suomenlinnára, a kis szigetek még mindig nagyon tetszenek ezen a tájon a grániton, komp meg van negyed óránként, úgyhogy nem utálják a turistákat itt se. Magyar szót is hallottam a szigeten, nem egyszer. Viszont ez tulajdonképpen 4 sziget, amit hidak kötnek össze és a svédek legnagyobb építőipari vállalása volt a leírások szerint. Még laknak is amúgy rajta egy felújított kaszárnyában kisgyerekes családok, érdekes közösség lehet. Persze van a szigeten szuvenyírutca, kaszárnyák, templom, hihetetlen vastag falak, alakulótér, parkok, királysírok, apácaludak, hobbitluk alakú de hatalmas hangárszerűségek, távolabb bunkerek és világháborús és azelőtti ágyúk (legjobb rész) illetve az utolsó finn tengeralattjáró is ki van állítva. Még jobb rész a hajógyár, amit el lehetne árasztani a tenger vízével, így pedig egy focipálya méretű nyitott szerelőüzem javításra váró kisebb hajókkal J









Visszatértem 3 óra bolyongás után a szárazföldre, ahol még meg akartam nézni a Sibelius-emlékművet, meg az olimpiai stadiont, ahol a magyar csapat anno 1952-ben rekordszámú érmet szerzett. Előtte még ott volt az ortodox székesegyház, amibe sehonnan se lehetett bemenni, de legalább kívül szép. A villamost kipróbálva eljutottam a stadionhoz illetve egy kicsit külebb városba. Igazából semmivel se tisztább, mint bármelyik nem annyira keleti város, pedig az a sztereotípia élt bennem valamiért h Helsinki a legtisztább város és pont. A stadionnál se nagyon láttam az olimpiára való büszkeséget, ha nincs az ötkarika a stadionon meg az impozáns tornya neki, akkor fel se ismerem. Odébb áll egy Paavo Nurmi szobor és ennyi. Van még egy sportmúzeum. A Siblelius-emlékmű meg egy megolvadt orgonára emlékeztet. Még próbáltam az arborétumba elmenni a pu. mellett, de zárva volt, gyalogoltam kicsit a naplemenős öbölparton, aztán behuppantam a sátramba 10 km-rel arrébb, éppen időben az eső előtt. Hogy mit ettem? Szerintem eznap semmit, de a sok ámulástól eszembe se jutott éhesnek lenni :D
Ortodox székesegyház - ne feledjük, hogy a svédek után az oroszok uralták a területet



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése